Aspirasi sistem pendidikan
Terdapat lima hasil yang ingin dicapai dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan:
a) akses,
b) kualiti,
c) ekuiti,
d) perpaduan dan
e) kecekapan (Ekshibit
2-1).
Dalam konteks Malaysia, aspirasi ini muncul daripada kandungan
laporan pendidikan yang bersejarah dan masih relevan, sama seperti
ketika mula-mula direncanakan.
Pada tahun 1956, Laporan Razak merencanakan suatu sistem
pendidikan kebangsaan yang menjamin tempat di sekolah untuk
semua kanak-kanak tanpa mengira etnik atau latar belakang
sosioekonomi, dan menyediakan persekitaran pembelajaran yang
menghargai perpaduan dalam kepelbagaian. Pada tahun 1979,
Laporan Jawatankuasa Kabinet mengkaji pelaksanaan dasar
pelajaran. Laporan ini juga menegaskan semula matlamat Malaysia
terhadap sistem pendidikan berfokuskan pendidikan murid secara
holistik, dan menyediakan negara untuk masa depan.
Terbaru, Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan (2006-2010) memberi tumpuan
kepada usaha meningkatkan akses, ekuiti, kualiti, kecekapan dan
keberkesanan pengurusan pendidikan. Kelima-lima teras asas
ini juga selari dengan aspirasi Dialog Nasional. Tindakan dalam
melaksanakannya penting dan tiada satu pun inisiatif pelaksanaan
seharusnya mengganggu atau menjejas kemajuan aspirasi lain.
No comments:
Post a Comment