Tuesday, 1 November 2016

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025 : ANJAKAN 2

Anjakan 2: 
Memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
Mengapakah perlu?:
 Kepelbagaian budaya masyarakat Malaysia mewujudkan persekitaran semula jadi yang kondusif untuk melahirkan murid yang mahir dalam lebih daripada satu bahasa. Sistem pendidikan semasa dapat meningkatkan keberhasilan murid melalui bahasa Malaysia. Penguasaan kemahiran berbahasa Malaysia adalah meluas dalam kalangan murid, dengan 75% murid mencapai tahap minimum kredit dalam peperiksaan SPM 2010. Bahasa Malaysia sebagai mata pelajaran teras dalam UPSR kekal berada pada tahap kadar lulus yang tinggi. Pencapaian yang sama wujud di peringkat PMR dan SPM. Tahap pencapaian penggunaan bahasa Inggeris bagaimanapun adalah jauh lebih rendah, hanya 28% murid mendapat kredit minimum dalam kertas Bahasa Inggeris SPM tahun 2011 yang ditanda berdasarkan standard Kertas 1119 Cambridge. Kelemahan penguasaan kemahiran berbahasa Inggeris dalam kalangan siswazah baharu merupakan satu daripada lima isu yang sering dihadapi oleh majikan di Malaysia sejak tahun 2006.


Penyertaan murid dalam sekolah rendah yang berlainan membawa kepada keberhasilan yang berbeza dalam kalangan murid pelbagai etnik. Murid Bumiputera menunjukkan pencapaian yang baik dalam Bahasa Malaysia, iaitu 84% mendapat kredit minimum dalam SPM, berbanding 63% daripada murid Cina dan 57% daripada murid India. Bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris, hanya 23% murid Bumiputera, 42% murid Cina dan 35% murid Tamil memperoleh tahap skor yang sama atau lebih tinggi daripada skor untuk Kertas Cambridge 1119 (semua keputusan berdasarkan peperiksaan SPM 2010). 

Apakah bentuk kejayaan?: Meningkatkan kemahiran penguasaan bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris semua murid akan menjadi keutamaan yang paling penting. Selepas tiga tahun persekolahan, setiap murid akan mencapai 100% literasi asas dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris. Setelah tamat Tingkatan 5, 90% daripada murid dijangkakan memperoleh skor kredit minimum dalam Bahasa Malaysia, manakala 70% memperoleh skor kredit minimum dalam kertas Bahasa Inggeris SPM (berdasarkan standard Cambridge 1119). Tambahan lagi, penyediaan mata pelajaran bahasa lain di semua sekolah rendah dan menengah akan diperkukuhkan supaya setiap murid berpeluang mempelajari bahasa tambahan menjelang 2025.

Memperkenalkan kurikulum Bahasa Malaysia yang sama pada peringkat rendah, dengan sokongan pemulihan intensif untuk murid yang memerlukan bagi menggantikan kelas Peralihan. Setiap murid sekolah rendah, sama ada di sekolah kebangsaan atau sekolah jenis kebangsaan akan menggunakan kurikulum bahasa Malaysia yang standard mulai kohort Tahun 4 pada tahun 2014. Di sekolah jenis kebangsaan, murid yang menghadapi masalah dengan perubahan ini akan mengikuti kelas pemulihan bahasa Malaysia selepas waktu persekolahan bermula dari Tahun 4 hingga Tahun 6, selepas menjalani program Saringan Literasi dan Numerasi (LINUS) 2.0. Objektif kelas pemulihan ini adalah sebagai intervensi awal, dan kerap dijalankan bagi membolehkan Kelas Peralihan ditamatkan mulai tahun 2017.

Memperluas program LINUS supaya meliputi literasi Bahasa Inggeris. Setiap murid Tahun 1 hingga Tahun 3 akan disaring dua kali setahun bagi memastikan kemajuan mereka dalam literasi bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris berada pada kadar yang dijangkakan. Murid yang ketinggalan akan mengikuti kelas pemulihan sehingga mereka dapat mengikuti kurikulum aliran perdana. Guru yang mengajar murid yang lemah ini akan menerima bimbingan khusus daripada pembimbing guru peringkat daerah. Meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris guru dan memperluaskan peluang bagi pendedahan terhadap bahasa Inggeris. Setiap murid akan mengikuti pembelajaran bahasa Inggeris yang disampaikan oleh guru yang mempunyai kemahiran mengikut standard antarabangsa. 

Langkah ini akan dapat dicapai dengan memastikan semua 70,000 orang guru bahasa Inggeris lulus Cambridge Placement Test (CPT) dalam tempoh dua tahun. Guru yang tidak mencapai standard yang ditetapkan akan mengikuti latihan intensif bagi meningkatkan kemahiran. Di samping itu, murid akan diberi pendedahan yang lebih meluas terhadap bahasa melalui modul Sastera Inggeris yang diwajibkan kepada murid sekolah menengah. Kajian antarabangsa menunjukkan bahawa tempoh pendedahan yang lebih lama berbanding kadar kini (15%-20%) diperlukan bagi murid menguasai bahasa Inggeris. Menggalakkan setiap murid mempelajari bahasa tambahan menjelang 2025. Pada masa ini, ramai murid yang telah mempelajari bahasa tambahan selain bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris. 

Penguasaan bahasa tambahan akan dapat membantu murid menyertai tenaga kerja global. Oleh itu, aspirasi Kementerian adalah bagi memastikan setiap murid berpeluang mempelajari bahasa tambahan dari peringkat rendah sehingga peringkat menengah. Pada tahun-tahun permulaan, Kementerian akan memberikan tumpuan untuk menambahkan bilangan guru bahasa Cina, bahasa Tamil dan bahasa Arab bagi memastikan bilangan guru bahasa-bahasa itu sepadan dengan bilangan murid. Apabila sistem pendidikan negara dapat meningkatkan kebolehan dan keupayaan, Kementerian akan memperkenalkan bahasa penting lain seperti bahasa Sepanyol, bahasa Perancis dan bahasa Jepun. 

Membangunkan murid secara holistik dengan mengukuhkan keperluan penyertaan murid dalam 1 Sukan, 1 Kelab dan1 Badan Beruniform. Pelibatan dalam aktiviti kokurikulum memberikan murid peluang untuk membangunkan bakat dan minat mereka di luar persekitaran bilik darjah yang formal. Aktiviti seperti ini juga menyediakan peluang yang baik untuk membangunkan kemahiran kepimpinan murid. Oleh itu, setiap murid dijangkakan akan mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya 1 sukan, 1 kelab dan 1 badan beruniform. Kementerian juga akan mengkaji kemungkinan mewajibkan pelibatan ini sebagai syarat tamat pengajian dan pemberian biasiswa di peringkat pengajian tinggi. Bagi meningkatkan kualiti aktiviti yang ditawarkan di setiap sekolah, Kementerian akan memberikan latihan khas kepada guru penasihat aktiviti. Kerjasama dengan lebih banyak organisasi komuniti dan sektor swasta akan dijalinkan bagi melaksanakan program ini. 

Pada hari ini, Kementerian menjalankan program aktiviti rentas sekolah, iaitu RIMUP bagi memupuk interaksi yang lebih kukuh antara murid dari berlainan jenis sekolah. Pada masa hadapan, kekerapan dan intensiti program akan ditingkatkan dan disasarkan kepada sekolah yang mempunyai populasi murid yang homogen seperti sekolah jenis kebangsaan dan sekolah agama. Kementerian juga akan memperluaskan program ini dengan melibatkan sekolah swasta. Anja

No comments:

Post a Comment